Podstawą działań i realizacji procesów związanych z jakością kształcenia są odpowiednie dokumenty prawne różnego szczebla, takie jak:

  • ustawa – Prawo o szkolnictwie wyższym,
  • stosowne rozporządzenia ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego,
  • Statut Uczelni,
  • zarządzenia i pisma okólne Rektora,
  • uchwały Senatu,
  • regulaminy studiów wraz z załącznikami.

System obejmuje:

  • prezentację polityki jakości kształcenia Uczelni/Wydziału,
  • zasady zarządzania kadrą (m.in. system motywowania i rozwoju kadry) oraz infrastrukturę związaną z dydaktyką,
  • organizację studiów,
  • programy kształcenia i plany studiów,
  • proces kształcenia, warunki prowadzenia zajęć dydaktycznych i weryfikowania stopnia osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia,
  • etykę realizacji procesu dydaktycznego,
  • zasady obsługi administracyjnej,
  • promocję systemu jakości Uczelni/Wydziału,
  • ciągłe doskonalenie Wewnętrznego Systemu Zapewniania Jakości Kształcenia.

Istotny element systemu jakości kształcenia stanowią wewnętrzne procedury, do których należą:

  • Zasady tworzenia, zatwierdzania i przeglądania programów kształcenia i efektów uczenia się,
  • Procedura tworzenia studiów podyplomowych i kursów dokształcających,
  • Procedura weryfikacji osiągania zakładanych efektów uczenia się oraz oceniania studentów,
  • Procedura oceny wewnętrznego systemu zapewniania jakości kształcenia,
  • Procedura zapewniania studentom dydaktycznego, naukowego i materialnego wsparcia,
  • Procedura obsługi toku studiów – m.in.: procedura związana z określaniem różnic programowych, procedura warunkowego zaliczenia semestru, procedura przepisywania ocen z przedmiotów w toku studiów,
  • Procedura prowadzenia uczelnianych badań ankietowych,
  • Procedura oceny nauczyciela akademickiego,
  • Procedura monitorowania losów zawodowych absolwentów,
  • Procedura procesu dyplomowania,
  • Procedura odbywania i dokumentowania praktyk studenckich,
  • Procedura hospitacji zajęć